www.grepgrenland.no
Åpenhetsloven
GREP har startet med å innhente kunnskap om hvordan virksomheten skal opptre iht Åpenhetsloven. GREP har deltatt på Webinar om emnet i regi av NHO, og har etablert en egen kanal på Teams for implementering av Åpenhetsloven.
En arbeidsgruppe bestående av 5 personer har startet arbeidet med å forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer. Eiere, styret og ledelsen er informert om Åpenhetsloven og aktsomhetsvurderingene som må bli en naturlig del av arbeidet i GREP, både iht kommunikasjon, innkjøp og aktuelle rutiner.
GREP har oversikt over de verste landene i verden som bryter menneskerettighetene mest. Vår etablerte leverandørinstruks sikrer at leverandører opererer og drifter iht etiske krav og menneskerettigheter.
Det er hentet ut lister over de største leverandørene og det jobbes med spørsmål som skal bidra til å kartlegge og kunne vurdere faktiske og mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Arbeidsgruppen skal etablere rutiner for å kunne iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser dersom tiltakene i aktsomhetsvurderingene avdekker dette
Arbeidsgruppen har startet med å velge ut det rette verktøyet som er best egnet til å håndtere spørsmål og svar fra leverandørene. For GREP sin del vil det bli Microsoft eller TQM.
Noen få leverandører er allerede kontaktet, de kan dokumentere gode innkjøpsrutiner med høyt fokus på menneskerettigheter og åpenhetsloven.
GREP har ikke avdekket noen negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negative konsekvenser det siste året. Det er derfor heller ingen resultater å vise til.
For å kunne besvare informasjon på forespørsel fra enhver, har GREP etablert en egen e-post med følgende adresse: post@grepgrenland.no
Spørsmål rettet til denne mailadressen går til fire personer som plikter å svare innen 3 uker.
Siden GREP ikke har avdekket noe negative konsekvenser, så er det heller ingen resultatet å vise til.
Arbeidsgruppen jobber med komplett liste med tiltak for å stanse/ begrense risikoen for negative konsekvenser, og etablere gode rutiner på dette punktet.
Arbeidsgruppen har allerede etablert den felles e-post adressen og er i prosess med å etablere interne rutiner for respons på henvendelser innenfor for gjeldende frist.
Arbeidsgruppen har en egen kanal på Teams. Her vil spørsmål drøftes slik at man også har dette som et oppslagsverk ved senere behov.
Basert på innkommende spørsmål, og spørsmål vi selv tror kan komme, vil det på sikt bli etablert et område med «ofte stilte spørsmål» på vår nettside, under emnet Åpenhetsloven.